Kodknäckaren - genrepedagogik
Annette Kronholm-Cederberg presenterade under hösten i nejdens gymnasier Topeliusgymnasiets kollegieprojekt Kodknäckaren, där varje lärare oberoende undervisningsämne ses som textkompetent och genremedveten. Målet är att skolans lärare ska använda ett gemensamt språk om olika typer av texter och också problematisera olika typer av uppgifter på ett genremedvetet sätt.
Vi söker helt enkelt svar på frågorna: Hur får vi de studerande att läsa texter mer effektivt och strategiskt? Hur får vi de studerande att verkligen besvara frågan och inte mållöst famla runt i sin egen text? Med text förstår vi alla typer av medieala uttryck, så som skriven och talad text, bild, film, ljud.
Utdrag ur Topeliusgymansiets läroplan 2016, avsnittet Temaområden
Strategier för genremedvetet lärande
Ett förändrat medielandskap med nya textformer, nyskapande villkor för socialisation på nätet, samt en digitaliserad studentexamen skapar ett behov av medvetna lässtrategier för att beskriva, analysera och tolka texter av olika slag. Därtill ökar även kravet på kritisk granskning och förmågan att själv producera olika typer av texter i skiftande kontexter. Inte minst nymedierna och de sociala mediernas textflöden utmanar traditionella läs- och skrivstrategier.
Topeliusgymnasiet har svarat på den här utmaningen med ökad genremedvetenhet hos såväl lärare som studerande. Skolan har mer konkret som mål att alla lärare i alla ämnen ska tala samma språk, det vill säga använda genremedvetna och gemensamma begrepp kring texter. Med en gemensam genrerepertoar hos lärarna gynnas förutsättnigarna för att även studerande närmar sig texter genremedvetet och med stärkt läskunnighet. Med text avses här den multilitterata texten, som kan bestå av skriven eller talad text, bilder och film, ljudfiler och musik, samt olika typer av diagram, grafik och numeriska symbolsystem.
Som ett resultat i den här processen har kollegiet arbetat fram ett texthäfte Kodknäckaren. Strategier för genremedvetet lärande (2015), vilket används över ämesgränserna. Kodknäckaren är ett ämnesöverskridande läromedel. Den är avsedd att fungera som en checklista för de studerande vid läsning av studierelaterade texter, samt under produktion av egna texter. Tanken är också att dokumentet lever med sin tid, att genrerna utökas och förfinas från år till år.
Målet är att den studerande ska
- behärska de grundläggande genrerna som ingår i en allmän genrerepertoar för skönlitteratur och facklitteratur, för medier och bilder
- behärska de skoltypiska genrer som efterfrågas och används i gymasiestudierna och studentexamen
- fördjupa sin förmåga att förstå texter enligt genre och relatera dessa till exempelvis en kulturell, historisk, samhällelig, politisk eller geografisk kontext
- utveckla och förfina sin förmåga att själv uttrycka sig i ord, att själv effektivt och mottagarmedvetet producera texter som svarar mot en förväntad genre
- utveckla sin kritiska läsförmåga beträffande källkritik, det vill säga att anlägga ett kritiskt perspektiv på texters sanningshalt, publiceringsvillkor och allmänna kvalitet
- genomföra de olika studentexamensproven med en större medvetenhet om vad som efterfrågas och hurudant svar som förväntas
- utvecklas mot en mognare och mer insiktsfull läsning som svarar mot de läskunnighetskrav som ett dagligt liv och ett aktivt medborgarskap förutsätter.
Kommentarer
Skicka en kommentar