Perspektivering - det nya i det digitala provet i modersmål och litteratur


Nina Granberg, Annette Kronholm-Cederberg, May Björk, Cia Käld, Kerstin Högnabba


Inom projektet "Det gränslösa gymnasiet" var modersmålslärarna först ut att träffas den 28.03.2017. Att diskussionen handlade mycket om det digitala provet visar både den undran och frustration som lärarna upplevde. Perspektivering är det nya i det digitala provet i modersmål och litteratur, vilket innebär att det är den studerande själv som väljer ur vilken synvinkel hen vill utforma sin text. Nu önskar ämneslärarna mer kunskap om och fortbildning i det digitala provet och framförallt övningsprov.

Nina Granberg kunde informera om senaste nytt från SMLF (Svenska modersmålslärarföreningen). En plattform för digitala prov planeras och föreningen har efterfrågat vilka planerna är för en svenskspråkig variant.

Vad gäller undervisningen i källkritik, hänvisningar, bildanalys är modersmålslärarna i särställning. Samarbete med lärarna i realämnen efterlystes eftersom bildanalys återkommer i studentprovet i flera ämnen.

I Topeliusgymnasiet har man utarbetat ett program kring genremedvetenhet och man har arbetat fram gemensamma spelregler kring respons och bedömning. Ett troligt resultat av denna satsning är att studerandes vitsord under åren har förbättrats. Lärare i andra gymnasier är intresserade av detta och önskar en fortbildning under nästa läsår.

Mall för texter:
  • Rött – fel
  • Blått – fundera över
  • Grönt – bra
Möjligheten att skapa en gemensam matris för inlämningsuppgifter skulle kunna vara ett konkret samarbetsprojekt inom "Det gränslösa gymnasiet". Avslutningsvis konstaterade gruppen att den har behov av att träffas flera gånger, kanske ännu i vår.

       
-        
-        

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Finns det en styrka i att göra något tillsammans?

Onnellinen mies Kaj och hans kollegor i finska delar med sig